tiistai 29. huhtikuuta 2014

Koodaustunti

Perjantaina olin jo kokeillut koulumme ykkösten kanssa Koodaustunti-sivustoa. Siitä innostuneena kakkosilla oli ihan sama sisältö omalla TVT-tunnillaan tällä viikolla.
 
Tässä on koodaustunnin sivuilta kopioitua tekstiä:
 
"Koodaustunti on yhden tunnin mittainen johdatus tietojenkäsittelytieteeseen, joka toteutetaan haluamanasi ajankohtana. Koodaustunnin tarkoituksena on tutustuttaa "koodaamiseen" ja tehdä sitä arkipäiväiseksi. "
 
 
Koodaustunti-sivulla on kaksikymmentä tehtävää, joissa pelaajan pitää keksiä, millä kehoituksilla pelihahmo siirtyy oikeaan paikkaan. Esimerkiksi "siirry eteenpäin" tai "käänny vasempaan".
 
Jotain häikkää sivuston suomennoksissa vielä on, sillä kehoitteet tulivat milloin milläkin kielellä. Tehtävissä pystyi kuitenkin etenemään ymmärtämättä ohjeita. Onneksi nuo koodikehoitteet olivat aina suomeksi.



 
Kakkoset pelasivat pareittain, sillä koneita ei riitä kaikille. Opettajana valvoin, että kaikki saivat vuorotellen käyttää hiirtä ja että parit miettivät yhdessä juttuja.


 




 
Minun pöydälläni sijaitsevalla koneella pelaavien oppilaiden sivu näkyi valkokankaalla. Kehoitin välillä kaikkia katsomaan siitä, kun selitin jonkin kohdan.

 
Yksi oppilaspari toiselta luokalta pääsi läpi kaikki kaksikymmentä tehtävää. Me kaikki pelasimme kirjautumatta, joten omia tehtäviä ei pääse jatkamaan myöhemmin.

 
Koodaustunnilla on paljon nimekkäitä yhteistyökumppaneita:  

maanantai 7. huhtikuuta 2014

Hiirimutaattori

Kakkosluokkalaiset opettelivat viime viikolla tietoturva-asioita Hiirimutaattorin avulla. Hiirimutaattori on osa Pelastakaa lapset ry:n nettiturvallisuustoimintaa.
 
 
Heijastin ensin sivun valkokankaalle.
 

 
Selitin, miten hiiren ulkoasua voi muokata. Käytettävissä on "ilmaisia" ominaisuuksia, mutta myös lukon takana olevia.

 
Sanoin vielä, että vaikka oppilaspari saisikin vapaasti käytettävillä ominaisuuksilla kootuksi kivannäköisen hiiren, haluan heidän silti käyvän katsomassa kaikki lukon takana olevat jutut.
 
Osa oli helppoja, osa herätti paljonkin keskustelua.
 



 
 



 
Luokassani on oppilasverkon mustavalkotulostin. Tulostimme sillä jokaiselle kotiinvietäväksi oman hiirimutaation. Eipä värittömyys tuntunut harmittavan, oppilaat olivat silminnähden iloisia paperitulosteensa ääressä.


Itse tehty peli netissä

Kakkoset tekivät tänään aamulla itse pelejä Internettiin.  Käytimme Classtools.net -sivua, jossa on pelientekokone. Pelisivu on englanninkielinen, mutta se ei tahtia hidasta.
 
Näytin ensin dataprojektorin avulla, miten pelejä oikein tehdään.
 
Ensin keksitään pelille nimi.

 
Seuraavaksi pitää keksiä vähintään kymmenen kysymystä. Sanoin, että kannattaa tehdä matikantehtäviä, jotta niiden kirjoittamiseen ei mene kovin paljoa aikaa. Pelin saa luotua siis vasta kymmenen kysymyksen ja vastauksen jälkeen.
 
 
Se piti kysymyksiä luodessa muistaa, että kysymyksen ja vastauksen väliin pitää tehdä *-merkki, siis tähtimerkki, ei "on yhtäsuuri kuin" -merkkiä. Tai voisi siinä itseasiassa olla sekin, mutta näin: 3+5=*8, jolloin kysymys näkyisi pelissä muodossa 3+5= ja eri vastausvaihtoehdot leijuisivat ympärillä.
 
Sen kerroin myös, ettei kannata laittaa kahta sellaista kysymystä, joilla on ihan sama vastaus. Ohjelma kun ei tiedä, kumpi nelonen on laskun 2+2 ja kumpi lasku 6-2 vastaus!
 
 
 

 
Kun kymmenen kysymystä tai laskua oli valmiina, oppilaat kutsuivat minut paikalle. Loin pelin alareunan OK-nappulasta, jonka jälkeen se avautui uudelle sivulle. Kopioin sen jälkeen pelin osoitteen ja kävin lisäämässä sen luokan omien Peda.net -sivujen linkkeihin.
 
 
Ja sitten pelattiin. Jokaiseen kysymyssarjaan voi valita viidestä erilaista pelistä jonkun.
 
 
Kaikki pelasivat ensin omilla kysymyksillään ja vastauksillaan, mutta sen jälkeen muidenkin tekemiä pelejä. Mukava tunti!